Noi tarife pentru eliberarea adeverințelor de venit necesare pentru pensionari

ARN Noi tarife pentru eliberarea adeverințelor de venit necesare pentru pensionari

„În data de 29 august 2024, începând cu ora 10.00, Arhivele Naționale ale României invită reprezentanții legali ai operatorilor economici autorizați să participe, la sediul instituției din București, sectorul 6, str. Leaota, nr. 2A, et. 1, la consultări privind limitele maxime ale tarifelor percepute pentru prestarea serviciilor arhivistice, în vederea punerii în aplicare a prevederilor art. 29, alin. 3 din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996, rep., modificată prin Legea nr. 237/19.07.2024. Reprezentanții legali ai operatorilor economici autorizați vor confirma participarea până cel mai târziu la data de 26 august 2024, ora 14.00, la adresa de mail control@arhivelenationale.ro.

După publicarea Legii nr. 237/19.07.2024 în Monitorul Oficial, la nivelul Arhivelor Naționale ale României au fost întreprinse demersuri pentru punerea în aplicare, unul dintre acestea fiind constituirea Comisiei pentru stabilirea tarifelor pentru serviciile arhivistice prestate de operatorii economici autorizați.

În urma apariției în spațiul public a unor informații inexacte despre tarifele practicate de instituție pentru eliberarea documentelor necesare recalculării pensiilor, Arhivele Naționale ale României precizează că au eliberat GRATUIT adeverințe persoanelor interesate, în baza art. 126, alin. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 257/2011, conform căruia „angajatorii sau orice alți deținători legali de arhivă sunt obligați să elibereze adeverințe fără a percepe taxe sau comisioane”. Facem precizarea că, în urma analizării informațiilor, furnizate până la acest moment, de către operatorii economici autorizați și a documentelor deținute de instituție, a reieșit că Arhivele Naționale păstrează doar 2% din totalul documentelor cu valoare practică (state de plată, dosare de personal, carnete de muncă) preluate de la societățile desființate, care nu au un continuator legal.” se specifică în comunicatul de presă al reprezentanților Arhivelor Naționale ale României

Arhivele Naționale ale României (ANR) au organizat astăzi(29 august 2024) o sesiune de consultări cu operatorii economici prestatori de servicii arhivistice (OEPSA), având ca obiectiv discutarea și evaluarea propunerilor privind stabilirea tarifelor maximale pentru serviciile de arhivare. Aceste consultări sunt parte a unui demers legal recent, necesar în urma modificărilor legislative introduse de Parlament.

 În prezent, pentru serviciile de identificare a documentelor și eliberare a „adeverințelor”, prestate de operatorii privați, sunt aplicate tarifele stabilite de Președintele Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), în conformitate cu Legea nr. 26/2023. Recent, însă, prin modificarea Legii nr. 16/1996 privind Arhivele Naționale, adoptată prin Legea nr. 237/2024, Parlamentul a transferat competența de stabilire a acestor tarife către ANR, fără consultarea prealabilă a instituției noastre sau a Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Arhivele Naționale subliniază că, deși respectă obligațiile legale, instituția nu dispune de expertiza necesară pentru a efectua analize sociale sau calcule economice complexe, care sunt esențiale pentru a determina tarifele într-un mod care să fie echitabil și eficient din punct de vedere social. Din acest motiv, considerăm că o colaborare strânsă cu Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MM) și CNPP este esențială pentru a ne asigura că aceste responsabilități sunt gestionate corespunzător. Conform principiului cooperării loiale între instituții, consacrat de Curtea Constituțională a României, este esențial să primim sprijinul necesar din partea acestor instituții.

În ceea ce privește adeverințele de venit necesare pentru pensionari, în luna februarie a acestui an, MAI a propus o colaborare interinstituțională cu MM și CNPP, pentru a identifica noi modalități de valorificare a veniturilor și sporurilor încasate de asigurați, precum și a condițiilor de muncă din trecut, cu scopul de a asigura un tratament echitabil pentru toți pensionarii. Această problemă este agravată de lipsa documentelor, multe dintre acestea fiind pierdute odată cu desființarea fostelor întreprinderi de stat, care au activat înainte de 1990 și puțin după această dată.

Identificarea documentelor în arhivele publice sau private este, desigur, o situație dezirabilă, dar nu întotdeauna posibilă, având în vedere timpul trecut de la crearea acestora. Propunerile MAI către MM și CNPP au fost reiterate în scris la începutul acestei luni, imediat ce am aflat, din Monitorul Oficial, despre noile modificări legislative care ne atribuie responsabilitatea stabilirii tarifelor.

În cadrul consultărilor de astăzi, ANR a dorit să asigure transparența procesului prin transmiterea discuțiilor live pe pagina de Facebook a MAI. Totuși, Consiliul Concurenței a indicat că aceste consultări trebuie desfășurate separat cu fiecare participant, motiv pentru care am decis să renunțăm la acest plan.

Deși în acest moment nu putem furniza detalii specifice privind valoarea exactă a tarifelor, reafirmăm că obiectivul nostru principal rămâne găsirea unui echilibru între eficiența serviciilor oferite și accesibilitatea acestora pentru cetățeni.

Arhivele Naționale ale României rămân angajate în a coopera cu toate instituțiile relevante pentru a asigura respectarea legii și protejarea intereselor cetățenilor

Conținutul website-ului www.stiriconstanta.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.