Comisia Europeană, investigaţie cu privire la sprijinul acordat de România companiei Blue Air

6351f8fdc4 Comisia Europeană, investigaţie cu privire la sprijinul acordat de România companiei Blue Air

„Comisia Europeană a iniţiat o investigaţie detaliată pentru a evalua anumite măsuri de sprijin adoptate de România în favoarea companiilor aeriene Blue Air Aviation (denumită în continuare Blue Air) respectă normele UE privind ajutoarele de stat. Compania aeriană română Blue Air se confruntă cu dificultăţi financiare din 2019 şi deschis din martie 2020, la fel ca alte întreprinderi active în sectorul aviaţiei, a fost grav afectată de pandemia de coronavirus. Din noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcţioneze, deoarece autorităţile române i-au suspendat temporar licenţa de operare, din cauza situaţiei financiare a societăţii”, potrivit unui comunicat de presă.

În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air, şi anume o garanţie publică în valoare de aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus şi al restricţiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului impus de România şi alte ţări şi ţări şi o garanţie publică de aproximativ 34 de milioane EUR (aproximativ 164 de milioane RON) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parţial nevoile de lichidităţi ale Blue Air în următoarea şase luni. România s-a angajat să se asigure că garanţia publică împrumutului pentru salvarea va înceta şase luni sau că va comunica Comisia fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat.

În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 - septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garanţiei aferente împrumutului pentru salvarea şasei ani (perioadă în care). sunt incluse cele şase luni iniţiale ale ajutorului de salvare), permiţându-se astfel rambursarea ajutorului până în 2026, prevede măsuri de restructurare şi preconizează o finanţare proprie. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul şi a preluat o participare de 75 % în societatea Blue Air.

„În această etapă, Comisia este preocupată de faptul că planul de restructurare şi măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare. Comisia va efectua o investigaţie detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale iniţiale sunt confirmate. În special, Comisia va examina dacă planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu, contribuţia proprie a Blue Air sau contribuţiile de pe piaţă la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente şi nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure că ajutorul de restructurare este proporţional şi dacă există măsuri adecvate pentru a se limita denaturărilor concurenţei create de ajutorul de restructurare pe piaţa internă a serviciilor de transport aerian. Iniţierea unei aprofundate oferă României şi părţilor terţe interese interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilităţilor de investigare a prezentei observaţii. Faptul că a fost iniţiată o investigaţie nu anticipează în niciun caz rezultatul acestuia”, conform comunicatului.

Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare, permis statelor membre să sprijine, în anumite condiţii stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru o durată până la şase luni („ajutor pentru salvare”). După această stare, trebuie să fie ajutat să fie rambursat, statutul membrului trebuie să notifice Comisia un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără niciun alt sprijin din partea statului, că societatea contribuie într-o măsură suficientă la costurile de restructurare şi că denaturările concurenţei generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul de restructurare. ajutorul unor măsuri de compensare care includ în special, măsuri structurale sau comportamentale.

Sursa stire:

https://www.mediafax.ro/economic/comisia-europeana-investigatie-cu-privire-la-sprijinul-acordat-de-romania-companiei-blue-air-21803671

Conținutul website-ului www.stiriconstanta.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.