Europa riscă să piardă cursa bateriilor pentru vehiculele electrice. Şi obiectivele climatice sunt în pericol

0740828666 Europa riscă să piardă cursa bateriilor pentru vehiculele electrice. Şi obiectivele climatice sunt în pericol

Raportul avertizează că Uniunea Europeană ar putea să nu reuşească să atingă obiectivele climatice, deoarece aceste eforturi depind în mare măsură de adoptarea vehiculelor electrice care funcţionează cu baterii alcătuite din mai multe metale, de la cobalt la nichel şi litiu, scrie Reuters.

Curtea de Conturi Europeană, auditorul extern independent al UE, a declarat că aproape una din cinci maşini noi înmatriculate în blocul comunitar în 2021 avea o priză electrică. Cererea va creşte, în condiţiile în care se aşteaptă ca aproximativ 30 de milioane de vehicule cu emisii zero să ajungă pe şoselele europene până în 2030, iar vânzarea de maşini noi pe benzină şi diesel va fi interzisă din 2035.

Cu toate acestea, strategia UE nu a luat în considerare capacitatea blocului comunitar de a satisface această nouă cerere de baterii.

"UE aspiră să devină o putere globală în materie de baterii pentru a-şi asigura suveranitatea economică, dar va reuşi? Şansele nu arată bine", a declarat reporterilor Annemie Turtelboom, care a condus auditul.

"Ne confruntăm cu riscul ca fie UE să nu-şi atingă obiectivele privind emisiile pentru 2035, fie să atingă acest obiectiv prin importuri de baterii... care ar dăuna industriei europene şi ar veni la preţuri foarte mari din ţări terţe".

Aprovizionarea UE cu materii prime este foarte concentrată în câteva ţări, cu riscuri geopolitice care ar putea duce la penurie. Pentru cinci materiale cheie, dependenţa UE de importuri a fost în medie de 78%, a declarat Curtea de Conturi Europeană.

"UE nu trebuie să ajungă în aceeaşi poziţie de dependenţă cu bateriile ca şi în cazul gazelor naturale din Rusia", a declarat Turtelboom.

Aproximativ două treimi din cobaltul din lume provine din Republica Democrată Congo, 40% din grafitul natural provine din China, iar UE este în întregime dependentă de importurile de litiu rafinat. China reprezintă 76% din capacitatea globală de producţie de baterii.

Extracţia în Europa va dura prea mult timp. Portugalia, care deţine cele mai mari rezerve de litiu din blocul comunitar, nu se aşteaptă ca producţia să înceapă până în 2026.

În plus, Curtea de Conturi Europeană a declarat că UE este în urmă în ceea ce priveşte competitivitatea costurilor, din cauza preţurilor ridicate la energie, în timp ce datele Comisiei Europene rămân învechite şi incomplete, iar finanţarea publică rămâne necoordonată, ceea ce duce la suprapuneri.

Sursa stire:

https://www.mediafax.ro/economic/europa-risca-sa-piarda-cursa-bateriilor-pentru-vehiculele-electrice-si-obiectivele-climatice-sunt-in-pericol-21956250

Conținutul website-ului www.stiriconstanta.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.